سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زبانشناسی

الف- احتمال: این مفهوم وقتی از "باید" به دست می آید که بافت جمله شرایطی را ایجاد کند که مفهوم فعل اصلی نتیجه ی منطقی یا ضرورت احتمالی آن باشد، مانند مثال های زیر: باید بیرون باران بیاید چون همه چتر دستشان است. چون صبح ساعت 8 حرکت کرده باید تا ظهر پیدایش بشود. احمد باید این جا باشد چون زن و بچه اش را من دیدم.اگر به این ارزانی است باید چیز مزخرفی باشد.

ب- شایستگی: این مفهوم وقتی از" باید" به دست می آید که بافت جمله شرایطی را ایجاد کند که مفهوم فعل اصلی در آن موقعیت شایسته یا برازنده باشد یا به عبارت دیگر ضرورت عقلی داشته باشد، مانند مثال های زیر: تو با این سن و سال باید شعورت بیشتر از این باشد. باید به او خبر بدهم چون بی انصافی است که تا شب منتظر ما باشد. تو دیگر حالا باید زن بگیری و از این بی سر و سامانی نجات پیدا کنی.

ج- اجبار: این مفهوم وقتی از "باید" به دست می آید که بافت جمله شرایطی را ایجاد کند که مفهوم فعل اصلی در آن موقعیت ضرورت خارجی داشته باشد و تا حدی اجتناب ناپذیر باشد، مانند مثال های زیر: او باید خانه اش را بفروشد چون خیلی بدهکار است. من باید این کار را سر موعد تحویل بدهم و الا قرارداد خود بخود باطل تلقی می شود. همه باید از اطاق بروند بیرون چون الان این جا کلاس تشکیل می شود.

در سه مثال بالا- که "باید" در مفهوم اجبار به کار رفته – می توان فعل " مجبوربودن" را به جای "باید" به کار برد ولی در مورد "باید" در مفهوم شایستگی و احتمال این جانشینی ممکن نیست.

برگرفته از کتاب: مسائل زبانشناسی نوین، نوشته ی استاد محمد رضا باطنی ، انتشارات آگاه ، تهران، چاپ چهارم ، 1374، صص 196-195


نوشته شده در چهارشنبه 89/5/27ساعت 12:15 صبح توسط ابوالقاسم امینی| نظرات ( ) |